Australian researcher hits back at Chinese tabloid over Xinjiang report

Australian researcher hits back at Chinese tabloid over Xinjiang report

A researcher for an Australian think tank has described as “straight-up lies” a Chinese tabloid’s attempt to debunk a study by the institute on facilities in the far western region of Xinjiang.

Nathan Ruser, an analyst at the Australian Strategic Policy Institute (ASPI), was responding to a report in Global Times on a briefing by Xinjiang authorities on Friday.

During the briefing, a Xinjiang government spokesman said think tanks such as ASPI were anti-China tools manipulated by the US government.

The spokesman sought to counter a report in September in which the ASPI identified and mapped more than 380 suspected detention facilities in Xinjiang that have been built or expanded since 2017.